پيرترين جاندار روي زمين...
نوشته شده توسط : hamid reza

یک زیست شناس آمریکایی یک درخت بلوط قدیمی را کشف کرد که با ۱۳ هزار سال عمر پیرترین جاندار زنده دنیا به شمار می رود.

http://pic.30b.org/30b/jan.jpg

این درخت که از پایان عصر یخبندان مدت ۱۳ هزار سال در روی تپه ای واقع در کالیفرنیا زندگی کرده و شاهد یکسری بلایای طبیعی و حوادث آب و هوایی بوده است اکنون به عنوان قدیمی ترین درخت زنده دنیا معرفی شده است.

این درخت که «جوروپا» نام دارد نوعی بلوط کوهی است. محققان دانشگاه دویس در کالیفرنیا این درخت را کشف کرده اند.

پیش از این رکورد قدیمی ترین درخت دنیا متعلق به یک صنوبر سرخ بود که با قدمت ۸ هزار سال در بخش غربی سوئد زندگی می کند. این درخت را «لیف کولمن» از دانشگاه اومئا در آوریل ۲۰۰۸ کشف کرد.

از دیگر درختان قدیمی دنیا می توان درختی که در لاس وگاس زندگی می کند اشاره کرد که قدمتی ۵ هزار ساله دارد. همچنین درخت سروی که ۴ هزار سال دارد و در ایران زندگی می کند ، درخت مشابه دیگری که ۳ هزار و ۶۰۰ سال دارد و در شیلی است و درخت ۳ هزار ساله دیگری که در ایتالیا زندگی می کند رتبه های بعدی را در کسب عنوان قدیمی ترین جانداران روی زمین کسب کرده اند.

به گفته کاشف این درخت ، «جوروپا» در یک محیط خشک رشد خود را در ۱۳ هزار سال قبل آغاز کرد و تاکنون به حیات خود ادامه داده است. البته این گیاه با تکثیر و کپی برداری از خود توانسته است زندگی این چنین طولانی داشته باشد.

«میچ پروانس» از دانشگاه کالیفرنیا در حدود ۱۰ سال قبل در کوههای منطقه «جوروپا» این گیاه را کشف کرد. از آنجا که این نوع گیاه به طور طبیعی ساکن محیطی با آب و هوای از نوع آب و هوای کوهستان «جوروپا» نیست این محقق کنجکاو شد که درباره آن تحقیق کند.

به این ترتیب این دانشگاه با آزمایش DNA یک خال قدیمی درون این بلوط کشف کرد که این گیاه کپی از یک گیاه قدیمی تر است.

براساس گزارش لس آنجلس تایمز ، این کاشف به همراه همکاران خود موفق شد به چرخه زندگی این خال دست پیدا کند و دریابد که در این خال هر ۴۰ تا ۵۰ یکبار یک گیاه جدید شکل می گیرد و به این ترتیب گیاه موفق شده است با کپی برداری از خود به مدت ۱۳ هزار سال زندگی کند.

هرچند برخی از محققان معتقدند که برای تعیین قدمت دقیق این گیاه به جای روش محاسبه عمر کپی ها باید از روش رادیو کربنی قدیمی ترین ریشه یا شاخه برای تخمین طول عمر این بلوط استفاده کرد.





:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : 11 فروردين 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: